Forårsholdet

Forårssemestret er det korteste her på Ryslinge. Det starter i februar og slutter i juni. Til gengæld er det pakket med spændende forløb. Både forløb fuld af fordybelse og lange, seje træk, men også kortere forløb, hvor vi kaster alt op i luften og giver den gas i fællesskab. Hvor vi har fokus på skaberkraften. Hvad har du lært, og hvordan kan du sætte det i spil sammen med andre?

Foråret byder også på inspirerende besøg, kunstneriske oplevelser og demokratiske drøftelser, og – ikke mindst – det meningsfulde, daglige liv, hvor I sammen skaber en hverdag, I kan vokse og udvikle jer i.

Så mens foråret spirer uden for, gror du gennem arbejdet og samværet med dine kammerater og kan springe ud i fuldt flor, når sommeren kommer.   

Du vælger en linje, når du melder dig til. Der er følgende muligheder:

Linjer

Nysgerrig på scenen og filmen:

Tryk for at læse mere
3

Nysgerrig på scenen og filmen

Linjen er for dig, som gerne vil udforske skuespilfaget og dets grundlæggende teknikker. På linjen opstår læringen i samspillet mellem fantasi, kropslighed og sproglighed. Du får daglig dramatisk træning, får kilometer i benene og bliver blandt andet undervist i karakterarbejde, så du lærer at skabe troværdige, overbevisende og levende karakterer – både på scenen og i filmen. Der er særligt fokus på at prøve sig frem på gulvet, og det er derfor vigtigt, at du har lyst til og mod på at give dig hen og fordybe dig i arbejdet. At du er motiveret, engageret og åben – og tager ansvar for at skabe et trygt og kreativt arbejdsfællesskab, hvor det er okay at fejle, prøve og fejle igen. 

Linjen er skabt for at give plads til den enkeltes udvikling, og forløbet afsluttes med en forestilling til den årlige teaterfestival, hvor der både gøres brug af filmiske og sceniske virkemidler. 

Ansvarlige undervisere: 

Marco Grimnitz og Thomas Clausen Rønne 

Det enkelte menneske har så mange historier med sig. Historier der potentielt rummer en eksistentiel værdi. På NYS arbejder vi med udgangspunkt i de personlige fortællinger, og det er fantastisk at se overraskelsen og begejstringen hos eleverne, når de opdager, at deres egne historier også bliver væsentlige for andre. At vi via scenekunsten kan oversætte det personlige til noget fælles menneskeligt.”

Ensemble R

Tryk for at læse mere
3

Ensemble R  

Teater er en holdsport. Linjen er for dig, der har øvet dig alene (lidt for) længe, og som trænger til at sætte dig selv i spil på et hold. I et ensemble. I møder ind som individer, men bliver gennem forløbet transformeret til en mangehovedet krop – gensidigt afhængige og hinandens tætteste allierede. Her bliver det tydeligt, at ingen nogensinde er alene i teatret. Det er en kollektiv kunstart, og det er den præmis, der arbejdes med på linjen. Der er fokus på, hvad det vil sige at fungere som et ensemble, hvordan I bevæger jer fra ”jeg” til ”vi” og på, hvilke gaver der ligger i at overgive sig til helheden; til det fælles værk.

Forløbet afsluttes med en forestilling til den årlige teaterfestival, som spilles i Teatersalen med det fulde udtræk af scenografi, lys, lyd og kostumer. 

Ansvarlig underviser: 

Susan A. Olsen og Hanne Klindt 

Ensemblearbejde er kernen i teatret. Vi er ingenting uden hinanden. På ensemble R oplever vi, at eleverne opdager fællesskabets kraft på en ny måde. Når holdet til sidst står med hinanden i hænderne – storsvedende – har de erfaret, at de er gensidigt afhængige og tør lægge deres liv i andres hænder.”  (Susan A. Olsen og Hanne Klindt, undervisere på Ensemble R) 

Masker, arketyper og butoh:

Tryk for at læse mere
3

Masker, arketyper og butoh:

Denne linje er for dig, der har mod på at tage på en transformerende rejse, hvor du vil opdage ukendte sider af dig selv, og få adgang til nye dybder i både dit skuespil og din hverdag. På linjen vil du blive præsenteret for måder at arbejde med skuespil på, hvor du trækker på noget, der er større end dig selv. Gennem træning med masker, arketyper og butoh, lærer du at integrere billeder og energier fra det, som Carl Gustav Jung kaldte for ”Det kollektivt ubevidste”.

På forløbet vil du komme til at:

  • Lave dine egne masker. Dette er en forunderlig og magisk proces, hvor du trækker en karakter frem fra dit eget ubevidste. Med masken arbejder vi desuden på gulvet med at få sceniske og følelsesmæssige åbninger frem.  Med (Finn Hesselagers) grundteknik, hjælper vi dig med at bevidstgøre disse åbninger. Masken er et arbejdsredskab, hvor målet er at være en fri, autentisk, indlevende og en nærværende skuespiller, som på scenen er i stand til at starte og gribe impulser, for i sidste ende at stå med alt dette uden den fysiske maske. Det er arbejde som kan anvendes både til film og på scenen.
  • Lære at eje din egen fysiske og psykiske power! Gennem kraftfuld energitræning og butoh vil du blive opmærksom på det kæmpe potentiale der ligger i at arbejde bevidst med din krop, din energi og dit nærvær både på og uden for scenen.
  • Udvide dit selvbillede og udforske nye hjørner af din identitet, ved at lave ”stræk” ind i arketypiske sider af dig selv, som der ikke er plads til i hverdagen. Såsom elskeren, krigeren eller magikeren.

De sidste uger i forløbet vil vi arbejde hen imod at du får mulighed for at prøve det hele af foran et publikum, hvor der vil blive afholdt en arbejdsvisning, som nænsomt lader andre bevidne din og dine holdkammeraters rejse.

Ansvarlige undervisere: 

Henrik Blauner, Sofie Walbom og Sofie Alhøj  

Den her træning har vi lært fra vores tid på skuespiluddannelsen, så det er en direkte udvidelse og gennemført træning af det karakterarbejde, vi lærte der. Den her linje er en fordybelse i, hvordan du kan udvikle dit personlige karakterarbejde som skuespiller – og en mulighed for samtidig at vokse som menneske.” (Sofie Walbom, underviser på maskelinjen) 

Projekter

Performance – Heartland Festival

Tryk for at læse mere
3

Performance – Heartland Festival 

Når linjeforløbet er veloverstået og teaterfestivalen er løbet af stablen, samles hele holdet for at arbejde med en fælles koreografisk performance, der vises på den lokale Heartland Festival.

Det er vigtigt for os at lave professionelle eksterne samarbejdsprojekter – og særligt at bidrage i det fynske, hvor vi bor. Siden 2018 har vi været en del af Heartland Festival, og det er en stor fornøjelse hvert år at bidrage til den poetiske og tværkunstneriske atmosfære på smukke Egeskov Slot.

Holdet performer med et site-show i det offentlige rum på pladsen ad nogle omgange i løbet af weekenden, og resten af tiden deltager vi i festivalen på linje med alle de andre gæster. Så det er også en gylden mulighed for at se fede koncerter sammen, høre spændende talks, hænge ud på campingområdet og møde nye, spændende mennesker. 

Værket udvikles af en ekstern koreograf og processen er en øvelse i, hvordan man kan formidle kunstnerisk uden for teaterrummet – som fællesskab.

Værket er ordløst og sansemættet, og det kræver mod og dedikation at gå i interaktion med en festivalcrowd, som ikke har forpligtet sig ved at købe billet til netop det, og som derfor reagerer mere umiddelbart og spontant på det, de oplever. Man giver folk noget at tænke over, man skaber visuel opmærksomhed og får træning i at give sig hen til et samlet udtryk, hvor man er afhængig af hinandens loyalitet og disciplin. 

Ansvarlige undervisere:

Hanne Klindt og en ekstern koreograf

Dogmeforestilling – Det Kongelige Teater

Tryk for at læse mere
3

Dogmeforestilling – Det Kongelige Teater 

Hvert semester kulminerer opholdet med en fantastisk dogmeforestilling. På Ryslinge Teaterhøjskole har vi en meget værdsat aftale med Det Kongelige Teater om at spille på Mellemgulvet eller Lille Scene to gange årligt.

For eleverne er det selvfølgelig helt fantastisk at få den mulighed – hvem drømmer ikke om det, hvis man går med en skuespiller i maven?

Vi spiller to gange, og publikum er familie, venner og andre interesserede. Herudover er der også stor tilslutning fra en masse tidligere elever, som jo alle har prøvet netop det, og som derfor ved, hvad det nuværende hold står med, og hvordan det føles i maven, før man går på gulvet. Salen er derfor fuld af kærlighed og opbakning, og oplevelsen er helt ekstraordinær. At skabe en tæt forbindelse mellem semestre og årgange er vigtig for os, og projektet på Det Kongelige Teater er med til at bakke op om den ambition.  

Når vi siger, det er en dogmeforestilling, betyder det, at der arbejdes struktureret ud fra nogle faste rammer. Holdet laver selv deres forestilling, og det er elever der instruerer, konsulteret af professionelle undervisere. Der er altid følgende dogmer og benspænd i projektet: 

  • Der er overordnet tema, som er valgt af det foregående hold. 
  • Der arbejdes ud fra et nyskrevet digt. 
  • Der skal bruges bestemte rekvisitter.  
  • Hver gruppe producerer 8 sceniske billeder. 
  • Alle i gruppen er på scenen samtidig. 
  • Der er 100 timer til opgaven. 

Optakten kalder vi ”brikker”. I et par uger opbygger vi et fælles sprog omkring den opgave, der ligger foran os, og vi bruger tid på at forstå samarbejdsprocessen, konceptet, parametrene der kommer i spil (rum, kostumer, lys og lydkoncepter etc.) Med fem dage til premieren får man sit hold, sit tema, sit digt og sine rekvisitter, og så er det ellers derudaf med 1000 km i timen.   

Tidligere elever beskriver projektet som: “fuldstændigt vildt”, “berusende”, “vanvittige døgn uden søvn” og “et adrenalin kick, der svarer til at rappelle ned fra et 10 etagers højt hus”. Den stemning, der er hos elevholdet, når vi efter forestillingen står med et glas champagne i hånden, helt lykkelige, lettede, stolte og trætte, kan ikke sammenlignes med noget andet.

Ansvarlige undervisere:

Hanne Klindt, Susan A. Olsen, Marco Grimnitz, Thomas Clausen Rønne og Mette Sandager

Bella danser en koreografi

Vil du opleve stemningen på Ryslinge Højskole?

Det er altid rart at fornemme stemningen og møde de mennesker, der udgør Ryslinge Højskole.

Derfor kan du altid besøge vores højskole, og blive vist rundt af nogle af de mennesker, som allerede går på højskolen.

Det kan du læse mere om lige her: