Mette Sandager er den nye leder for Teaterhøjskolen

Pressemeddelelse

På Ryslinge Højskole har et enigt ansættelsesudvalg peget på Mette Sandager til stillingen som leder af Teaterhøjskolen.

Vi har i den forbindelse haft en god proces og oplevet en stor interesse for stillingen. I arbejdet med at finde den rigtige leder, har vi stillet skarpt på højskolens profil og værdier. På den baggrund glæder vi os alle overordentligt meget til at byde Mette Sandager velkommen i vores arbejdsfællesskab; gøre plads til nye tanker og kræfter og dermed fortsætte den positive udvikling på Ryslinge Teaterhøjskole, fortæller forstander Helge Andersen Lund.

Mette Sandager har baggrund og uddannelse i dramaturgi og filmvidenskab og arbejdsmæssig erfaringscenteret omkring scenekunst, ledelse og pædagogik; gennem mange år som uddannelsesleder på Den Danske Scenekunstskole i København.

Mette Sandager fortæller:

Jeg har igennem hele mit arbejdsliv haft stort fokus på fællesskaber og har i enhver sammenhæng forsøgt at skabe rammerne for gode, sunde arbejdsrum, hvor mennesker kan lære og vokse – sammen. Scenekunsten som kunstart og højskolen som skoleform har det til fælles, at ingen kan lykkes alene; at vi er afhængige af hinanden for at skabe noget. Derfor er scenekunst og højskole sådan et fint match, og det er en kæmpe glæde at få mulighed for at bidrage til Ryslinge Højskoles fortsatte udvikling. Skolen er befolket af motiverede elever og yderst kompetente undervisere, og jeg vil gøre mit allerbedste for at understøtte den dybe ånd og den høje faglighed, der allerede eksisterer i de smukke, historiske bygninger i Ryslinge. At skulle virke som højskoleleder netop her, er meget inspirerende, og jeg ser frem til at lære skolen byen og nærmere at kende.

Når Mette Sandager starter den 1. juni 2023, bliver hun samtidig en del af ledergruppen på Ryslinge Høj- og Efterskole, samt en personalegruppe på i alt 42 fastansatte. Vi har de seneste år fået indarbejdet en dynamisk kultur med en decentral ledelsesstruktur. Det er utroligt spændende og givende at drive høj- og efterskole, og samtidig så tilpas komplekst, at der er brug for mennesker der kan tænke forskelligt og samtidigt arbejde tæt sammen. Dannelse og uddannelse vil altid være højaktuel i den foranderlige verden vi lever i. På Ryslinge Teaterhøjskole kombinerer vi den høje faglighed inden for teater, skuespil og scenekunst med almen dannelse. Vi glæder os over at få et så kompetent menneske som Mette Sandager til at stå i spidsen for denne opgave, slutter Helge Andersen Lund.