Økonomi & Praktik

Her på siden finder du alt, hvad du skal vide om, hvad det koster at starte på Ryslinge Højskole, praktiske informationer og hvad du skal huske, inden du begynder et højskoleophold.

Ved yderligere spørgsmål er du mere end velkommen til at kontakte os på 62 67 10 20 eller mail@ryslinge-hojskole.dk.

Priser for Forårsholdet

Den samlede pris for at starte på forårsholdet er:

• 38.000 kr. alt inkl. i 19 uger

Beløbet betales i flere rater op til og under højskoleforløbet.

Prisen dækker undervisning og undervisningsmateriale samt fuld forplejning og logi. Derudover er indgangen til Heartland Festival og turen til Det Kongelige Teater også inkluderet.

Priser for Efterårsholdet

Den samlede pris for at starte på efterårsholdet er:

• 48.000 kr. alt inkl. i 26 uger

Beløbet betales i flere rater op til og under højskoleforløbet.

Prisen dækker undervisning og undervisningsmateriale samt fuld forplejning og logi. Derudover er ture ud af huset (eksempelvis teaterbesøg) og turen til Det Kongelige Teater også inkluderet.

Priser for Årsholdet

Den samlede pris for et højskole ophold hele året er:

• 76.000 kr. alt inkl. i 44 uger (Du får 10.000 kr. rabat ved at gå på Årsholdet)

Prisen dækker undervisning og undervisningsmateriale samt fuld forplejning og logi. Derudover får du hele pakken med dramatisk træning, udforskning af scenekunst, vilde projekter og massiv forberedelse til optagelsesprøven på Skuespillerskolen.

Årsholdet giver dig den allerbedste forudsætning og flest værktøjer til et liv på scenen.

Vælger du at starte ud med Efterårsholdet eller Forårsholdet, kan du stadig opgradere til Årsholdet.

Ring endelig på tlf. 62 67 10 20 og hør mere.

Book en rundvisning:

At tage på et højskoleophold er en stor beslutning.

Derfor vil vi gerne opfordre dig til at booke en rundvisning på vores smukke skole. På rundvisningen vil du kunne se vores dejlige lokaler, møde nogle af vores lærere og elever samt få en fornemmelse af den unikke stemning, der hersker på Ryslinge Højskole.

Vi tror på, at en rundvisning vil give dig en god idé om, hvad det vil sige at være en del af Ryslinge Højskoles fællesskab. Det er en fantastisk mulighed for at se, om vores skole er det rigtige sted for dig.

Så tøv ikke med at kontakte os for at booke din rundvisning i dag! Vi glæder os til at møde dig og vise dig rundt på Ryslinge Højskole.

Praktiske informationer

Valg af værelsestype:

Vi har flere forskellige typer af værelser: Enkeltværelse med eget bad, dobbeltværelse osv. Du vælger dit ønske til værelse i tilmeldingen og de fordeles efter først-til-mølle-princippet. Herefter sender vi dig en beskæftigelse på din indmeldelse og dit værelse.

Er der noget, jeg skal skaffe inden start?

Det kan være en god ide at medbringe din egen cykel, da vi ofte ser elever cykle ture i weekenden f.eks. ind til Ringe eller i den omkringliggende natur. Medbring gerne løst og komfortabelt tøj, da kroppen bruges og bevæges meget i undervisningen. Cowboybukser egner sig derfor ikke særlig godt. Det er muligt at købe sweatpants og hoodies på stedet.

Det vil også være en god ide at medbringe et penalhus og skriveblok samt en tablet eller bærbar.

Ventelister

Vi oplever ofte, at der er ventelister til vores hold. Derfor kan vi kun anbefale, at du tilmelder dig i så god tid som muligt.

Hvis du vælger at tilmelde dig vores venteliste, gælder følgende regler:

• Du betaler 1500 kr. i indmeldelsesgebyr ved tilmeldingen på hjemmesiden. Dette skal ske for at være en del af ventelisten.
  • Du får refunderet de 1500 kr. ved højskoleforløbets start, såfremt skolen ikke forinden har kunnet imødekomme dine ønsker i tilmeldingen.
  • Du kan ikke få de 1500 kr. refunderet, hvis du af andre grunde skulle vælge noget andet end Ryslinge Højskole.

Er jeg sikret en plads, når jeg står på venteliste?

Vi kan desværre ikke stille nogen garanti. Vi kan af erfaring sige, at der oftest sker ændringer ca. 14 dage op til holdstart. Derfor anbefaler vi altid, at du tilmelder dig vores venteliste.

Indmeldelsesgebyr

I forbindelse med tilmelding opkræves 1500 kr. i indmeldelsesgebyr. Beløbet skal bl.a. dække sangbog, elevbillede og elevjakke og refunderes ikke ved evt. afbud.

Afbrydelse af højskoleophold

Hvis det skulle ske, at du afbryder dit højskoleophold, så er følgende regler på Ryslinge Højskole gældende:

• Hvis Ryslinge Højskole afbryder samarbejdet, så opkræves 4 ugers elevbetaling fra den dag eleven stopper.
  • Hvis højskoleopholdet afbrydes af eleven selv inden slutningen af den 3. påbegyndte uge, opkræves yderligere 4 ugers elevbetaling fra den dag eleven stopper.
  • Hvis højskoleopholdet afbrydes af eleven selv efter den 3. påbegyndte uge, så opkræves der elevbetaling for hele semestret.

Du kan ikke få dit indmeldelsesgebyr eller evt. betalte rater refunderet.

Tilskud til højskoleophold

Der findes forskellige muligheder for at få økonomisk støtte til et højskoleophold. Læs mere her.

Pitstop-ordning:

Kvalificeret pusterum fra studiet? Selvom du er godt i gang med din videregående uddannelse, kan du stadig få brug for at bremse op og tænke dig om.
På Ryslinge Højskole kan vi tilbyde samlet 5000 kr. i rabat pr. semester på vores pitstop-ordning.

Betingelsen for rabatten er, at du gennemfører et ophold på minimum 12 uger. Du skal være opmærksom på, at det ikke er muligt at bruge flere rabatordninger på samme semester.
Der er et begrænset antal pladser på denne ordning, og derfor skal du, inden du tilmelder dig, skrive eller ringe til os.

Ledig på dagpenge og/eller nyuddannede?

Ledige under 25 år på dagpenge har mulighed for at komme på højskole inden for det første halve år af ledighedsperioden, med halve dagpenge. Kontakt din A-kasse for at høre nærmere.