Årsholdet

Når efterårsholdet og forårsholdet er så forskellige, giver det mening at tilmelde sig for et helt år – 45 uger med fokus på din passion. Her får du alt, hvad vi har at tilbyde. Uanset om du begynder i august eller i februar, kan du starte på årsholdet. Og du får ovenikøbet en rabat på 10.000 kr. hvis du fra starten melder dig som årselev. Du kan også beslutte dig undervejs i dit første semester, men så mister du rabatten. 

Det er meget almindeligt at eleverne fortsætter mere end et semester. For mange har teaterinteressen ligget i dvale i nogle år, når de kommer, og når de først får den vakt til live igen, føles et semester ofte for kort. 

Det samlede indhold på årsholdet kan du læse om under forårs- og efterårshold. Det eneste, du kommer til at opleve 2 gange, er forestillingen på Det Kongelige Teater. Og det kender vi ingen, der har været utilfredse med.

Linjer (Februar – Juni)

Nysgerrig på scenen og filmen:

Tryk for at læse mere
3

Nysgerrig på scenen og filmen

Linjen er for dig, som gerne vil udforske skuespilfaget og dets grundlæggende teknikker. På linjen opstår læringen i samspillet mellem fantasi, kropslighed og sproglighed. Du får daglig dramatisk træning, får kilometer i benene og bliver blandt andet undervist i karakterarbejde, så du lærer at skabe troværdige, overbevisende og levende karakterer – både på scenen og i filmen. Der er særligt fokus på at prøve sig frem på gulvet, og det er derfor vigtigt, at du har lyst til og mod på at give dig hen og fordybe dig i arbejdet. At du er motiveret, engageret og åben – og tager ansvar for at skabe et trygt og kreativt arbejdsfællesskab, hvor det er okay at fejle, prøve og fejle igen. 

Linjen er skabt for at give plads til den enkeltes udvikling, og forløbet afsluttes med en forestilling til den årlige teaterfestival, hvor der både gøres brug af filmiske og sceniske virkemidler. 

Ansvarlige undervisere: 

Marco Grimnitz og Thomas Clausen Rønne 

Det enkelte menneske har så mange historier med sig. Historier der potentielt rummer en eksistentiel værdi. På NYS arbejder vi med udgangspunkt i de personlige fortællinger, og det er fantastisk at se overraskelsen og begejstringen hos eleverne, når de opdager, at deres egne historier også bliver væsentlige for andre. At vi via scenekunsten kan oversætte det personlige til noget fælles menneskeligt.”

Ensemble R

Tryk for at læse mere
3

Ensemble R  

Teater er en holdsport. Linjen er for dig, der har øvet dig alene (lidt for) længe, og som trænger til at sætte dig selv i spil på et hold. I et ensemble. I møder ind som individer, men bliver gennem forløbet transformeret til en mangehovedet krop – gensidigt afhængige og hinandens tætteste allierede. Her bliver det tydeligt, at ingen nogensinde er alene i teatret. Det er en kollektiv kunstart, og det er den præmis, der arbejdes med på linjen. Der er fokus på, hvad det vil sige at fungere som et ensemble, hvordan I bevæger jer fra ”jeg” til ”vi” og på, hvilke gaver der ligger i at overgive sig til helheden; til det fælles værk.

Forløbet afsluttes med en forestilling til den årlige teaterfestival, som spilles i Teatersalen med det fulde udtræk af scenografi, lys, lyd og kostumer. 

Ansvarlig underviser: 

Susan A. Olsen og Hanne Klindt 

Ensemblearbejde er kernen i teatret. Vi er ingenting uden hinanden. På ensemble R oplever vi, at eleverne opdager fællesskabets kraft på en ny måde. Når holdet til sidst står med hinanden i hænderne – storsvedende – har de erfaret, at de er gensidigt afhængige og tør lægge deres liv i andres hænder.”  (Susan A. Olsen og Hanne Klindt, undervisere på Ensemble R) 

Masker, arketyper og butoh:

Tryk for at læse mere
3

Masker, arketyper og butoh:

Denne linje er for dig, der har mod på at tage på en transformerende rejse, hvor du vil opdage ukendte sider af dig selv, og få adgang til nye dybder i både dit skuespil og din hverdag. På linjen vil du blive præsenteret for måder at arbejde med skuespil på, hvor du trækker på noget, der er større end dig selv. Gennem træning med masker, arketyper og butoh, lærer du at integrere billeder og energier fra det, som Carl Gustav Jung kaldte for ”Det kollektivt ubevidste”.

På forløbet vil du komme til at:

  • Lave dine egne masker. Dette er en forunderlig og magisk proces, hvor du trækker en karakter frem fra dit eget ubevidste. Med masken arbejder vi desuden på gulvet med at få sceniske og følelsesmæssige åbninger frem.  Med (Finn Hesselagers) grundteknik, hjælper vi dig med at bevidstgøre disse åbninger. Masken er et arbejdsredskab, hvor målet er at være en fri, autentisk, indlevende og en nærværende skuespiller, som på scenen er i stand til at starte og gribe impulser, for i sidste ende at stå med alt dette uden den fysiske maske. Det er arbejde som kan anvendes både til film og på scenen.
  • Lære at eje din egen fysiske og psykiske power! Gennem kraftfuld energitræning og butoh vil du blive opmærksom på det kæmpe potentiale der ligger i at arbejde bevidst med din krop, din energi og dit nærvær både på og uden for scenen.
  • Udvide dit selvbillede og udforske nye hjørner af din identitet, ved at lave ”stræk” ind i arketypiske sider af dig selv, som der ikke er plads til i hverdagen. Såsom elskeren, krigeren eller magikeren.

De sidste uger i forløbet vil vi arbejde hen imod at du får mulighed for at prøve det hele af foran et publikum, hvor der vil blive afholdt en arbejdsvisning, som nænsomt lader andre bevidne din og dine holdkammeraters rejse.

Ansvarlige undervisere: 

Henrik Blauner, Sofie Walbom og Sofie Alhøj  

Den her træning har vi lært fra vores tid på skuespiluddannelsen, så det er en direkte udvidelse og gennemført træning af det karakterarbejde, vi lærte der. Den her linje er en fordybelse i, hvordan du kan udvikle dit personlige karakterarbejde som skuespiller – og en mulighed for samtidig at vokse som menneske.” (Sofie Walbom, underviser på maskelinjen) 

Projekter (Februar – Juni)

Performance – Heartland Festival

Tryk for at læse mere
3

Performance – Heartland Festival 

Når linjeforløbet er veloverstået og teaterfestivalen er løbet af stablen, samles hele holdet for at arbejde med en fælles koreografisk performance, der vises på den lokale Heartland Festival.

Det er vigtigt for os at lave professionelle eksterne samarbejdsprojekter – og særligt at bidrage i det fynske, hvor vi bor. Siden 2018 har vi været en del af Heartland Festival, og det er en stor fornøjelse hvert år at bidrage til den poetiske og tværkunstneriske atmosfære på smukke Egeskov Slot.

Holdet performer med et site-show i det offentlige rum på pladsen ad nogle omgange i løbet af weekenden, og resten af tiden deltager vi i festivalen på linje med alle de andre gæster. Så det er også en gylden mulighed for at se fede koncerter sammen, høre spændende talks, hænge ud på campingområdet og møde nye, spændende mennesker. 

Værket er et såkaldt site-show. Det udvikles af en ekstern koreograf og processen er en øvelse i, hvordan man kan formidle kunstnerisk uden for teaterrummet – som fællesskab.

Værket er ordløst og sansemættet, og det kræver mod og dedikation at gå i interaktion med en festivalcrowd, som ikke har forpligtet sig ved at købe billet til netop det, og som derfor reagerer mere umiddelbart og spontant på det, de oplever. Man giver folk noget at tænke over, man skaber visuel opmærksomhed og får træning i at give sig hen til et samlet udtryk, hvor man er afhængig af hinandens loyalitet og disciplin. 

Ansvarlige undervisere:

Hanne Klindt og en ekstern koreograf

Dogmeforestilling – Det Kongelige Teater

Tryk for at læse mere
3

Dogmeforestilling – Det Kongelige Teater 

Hvert semester kulminerer opholdet med en fantastisk dogmeforestilling. På Ryslinge Teaterhøjskole har vi en meget værdsat aftale med Det Kongelige Teater om at spille på Mellemgulvet eller Lille Scene to gange årligt.

For eleverne er det selvfølgelig helt fantastisk at få den mulighed – hvem drømmer ikke om det, hvis man går med en skuespiller i maven?

Vi spiller to gange, og publikum er familie, venner og andre interesserede. Herudover er der også stor tilslutning fra en masse tidligere elever, som jo alle har prøvet netop det, og som derfor ved, hvad det nuværende hold står med, og hvordan det føles i maven, før man går på gulvet. Salen er derfor fuld af kærlighed og opbakning, og oplevelsen er helt ekstraordinær. At skabe en tæt forbindelse mellem semestre og årgange er vigtig for os, og projektet på Det Kongelige Teater er med til at bakke op om den ambition.  

Når vi siger, det er en dogmeforestilling, betyder det, at der arbejdes struktureret ud fra nogle faste rammer. Holdet laver selv deres forestilling, og det er elever der instruerer, konsulteret af professionelle undervisere. Der er altid følgende dogmer og benspænd i projektet: 

  • Der er overordnet tema, som er valgt af det foregående hold. 
  • Der arbejdes ud fra et nyskrevet digt. 
  • Der skal bruges bestemte rekvisitter.  
  • Hver gruppe producerer 8 sceniske billeder. 
  • Alle i gruppen er på scenen samtidig. 
  • Der er 100 timer til opgaven. 

Optakten kalder vi ”brikker”. I et par uger opbygger vi et fælles sprog omkring den opgave, der ligger foran os, og vi bruger tid på at forstå samarbejdsprocessen, konceptet, parametrene der kommer i spil (rum, kostumer, lys og lydkoncepter etc.) Med fem dage til premieren får man sit hold, sit tema, sit digt og sine rekvisitter, og så er det ellers derudaf med 1000 km i timen.   

Tidligere elever beskriver projektet som: “fuldstændigt vildt”, “berusende”, “vanvittige døgn uden søvn” og “et adrenalin kick, der svarer til at rappelle ned fra et 10 etagers højt hus”. Den stemning, der er hos elevholdet, når vi efter forestillingen står med et glas champagne i hånden, helt lykkelige, lettede, stolte og trætte, kan ikke sammenlignes med noget andet.

Ansvarlige undervisere:

Hanne Klindt, Susan A. Olsen, Marco Grimnitz, Thomas Clausen Rønne og Mette Sandager

Spor (August – Februar)

Optagelsessporet

Tryk for at læse mere
3

Optagelsessporet

Hvis du drømmer om at gå til optagelsesprøve på skuespiluddannelsen på Den Danske Scenekunstskole eller en af de mange andre skoler i Danmark eller udlandet, er optagelsessporet noget for dig. Gennem 6 uger bliver I vejledt og undervist af en professionel skuespiller, som hjælper jer med at undersøge og udvikle jeres skuespil- og tekstarbejde, med fokus på optagelsesprøven og de rammer og krav, som er udstukket for det særlige format. 

I bliver inddelt i hold, og du får tildelt en makker, så I kan øve sammen uden for undervisningen. Undervisningen foregår både på hold, med makkere og individuelt. Undervejs i processen kommer der forskellige øjne på det, du laver, og du øver dig i at modtage feedback og omsætte den til konkrete ændringer og forbedringer.  

Det kræver stor dedikation og selvdisciplin at træne alene. Og det kræver stort mod at stille sig op foran et optagelsesudvalg og fremføre sit arbejde. Derfor tilbyder vi, at du kan øve dig hos os, så du kender processen og – ikke mindst – så du lærer dig selv at kende i sådan en proces. 

Ansvarlige undervisere: Susan A. Olsen, Marco Grimnitz, Anders Skov Madsen, Thomas Clausen Rønne

Forestillingssporet

Tryk for at læse mere
3

Forestillingssporet

Hvis du har lyst til at arbejde sammen med andre og udkomme med et fælles værk, skal du vælge forestillingssporet. Her bliver højskolen omdannet til et hårdtarbejdende og nytænkende teater, hvor skuespillerholdet dagligt møder ind til prøver med en professionel iscenesætter. Senere tilkobles også en lysdesigner, så det visuelle udtryk bliver helstøbt. Ensemblet står overfor et spændende teatereksperiment, hvor en eksisterende tekst nyfortolkes og undersøges i lyset af nutidige samfundstendenser.

På forestillingssporet får du for alvor erfaringer som skuespiller – i den kollektive arbejdsform, som er teatrets. Vi arbejder hovedsageligt med et moderne og eksperimenterende scenisk udtryk, som vil være fyldt med eftertanke, vildskab og æstetik, og der er fokus på dybdegående karakterarbejde, vilde iscenesættelser, dramatiske udtryk og scenisk nærvær.

Det er sjældent, at du som enkeltperson har mulighed for at lave en forestilling med det fulde udtræk. Derfor er forestillingssporet en unik chance for at blive en del af et stort teatermaskineri – i samarbejde med dine venner og i en tryg og udviklende ramme. 

Ansvarlige undervisere: Thomas Clausen Rønne og Marco Grimnitz

Øvrige forløb & projekter (August – Februar)

Dramatisk fordybelse

Tryk for at læse mere
3

Dramatisk fordybelse 

Dramatisk fordybelse er 9 intense uger med fokus på at skabe et solidt fundament for dit dramatiske arbejde. Du udforsker teater og skuespil på nye og spændende måder og får skubbet dine grænser – både fysisk, mentalt og erfaringsmæssigt. Gennem forløbet styrkes din skuespiltekniske værktøjskasse ved fordybelse i fantasi, åndedræt, samspil, fysiodrama, sanselighed, eksperimenter, teknikker, musikalitet samt karakter- og tekstarbejde. Herudover undersøger vi sammen essentielle ingredienser i teaterarbejdet: Ensembletræning, teatralske omsætninger samt performative og sanselige slip.

Rent praktisk foregår det sådan, at holdet deles op i tre mindre grupper, som i løbet af perioden besøger tre forskellige værksteder – i tre uger ad gangen. I hvert værksted bliver du præsenteret for nye tilgange til skuespilarbejdet, og når du er færdig med forløbet, vil du have opbygget en palette af muligheder, som du kan gøre brug af, når du står med en skuespilopgave. Og du vil samtidig have trænet din samarbejdsevne og smidt det meste af din blufærdighed over skulderen, fordi du gennem så lang tid har været i rum med de samme mennesker og har udviklet et trygt arbejdsrum.   

Ansvarlige undervisere: Susan A. Olsen, Marco Grimnitz, Thomas Clausen Rønne og Hanne Klindt

Valgfag

Tryk for at læse mere
3

Valgfag

På Ryslinge Teaterhøjskole har vi mange forskellige faciliteter, værksteder og rammer, som vi bl.a. åbner for i forbindelse med vores valgfagsblok ”Mærk livet”. Dette forløb er 1,5 time ugentligt, og her er din nysgerrighed og dit bredere interessefelt i fokus. Vi skaber valgfagene i samarbejde med eksterne undervisere og de ansatte på Ryslinge Efterskole.

Vores udbud af valgfag skifter, så det er ikke skåret i granit, hvilke valgfag, du kan vælge i det pågældende efterår. Men vi har før haft følgende fag i udbud: Kor, kunstnerisk entreprenørskab, friluftsliv og naturdannelse, fodbold, yoga, forfatterværksted, billedkunst, dykning og teaterpædagogisk værksted.

Midtfyns Festival

Tryk for at læse mere
3

De Skrå Brædder på Midtfyns Festival 

I starten af efterårssemestret er det en tradition, at vi involverer os i den lokale, frivilligdrevne Midtfyns Festival. Her har vi ansvar for teltet ”De Skrå Brædder”, hvor det er vores ansvar at facilitere forskellige fællesskabsaktiviteter i løbet af festivaldagene. Her forbereder eleverne en række aktiviteter, der involverer festivalgæsterne, som fx fællessang, danse, quizzer, rollespil mm. På den måde opstår uformelle, men betydningsfulde møder mellem mennesker, og gennem dem den oplevelse af fællesskab, som er en helt afgørende del af højskolens DNA.

Ansvarlige undervisere: Hanne Klindt og Mette Sandager  

Dogmeforestilling på Det Kongelige Teater

Tryk for at læse mere
3

Dogmeforestilling på Det Kongelige Teater

Hvert semester kulminerer opholdet med en fantastisk dogmeforestilling. På Ryslinge Teaterhøjskole har vi en meget værdsat aftale med Det Kongelige Teater om at spille på Mellemgulvet eller Lille Scene to gange årligt. For eleverne er det selvfølgelig helt fantastisk at få den mulighed – hvem drømmer ikke om det, hvis man går med en skuespiller i maven?

Vi spiller to gange, og publikum er familie, venner og andre interesserede. Herudover er der også stor tilslutning fra en masse tidligere elever, som jo alle har prøvet netop det, og som derfor ved, hvad det nuværende hold står med, og hvordan det føles i maven, før man går på gulvet. Salen er derfor fuld af kærlighed og opbakning, og oplevelsen er helt ekstraordinær. At skabe en tæt forbindelse mellem semestre og årgange er vigtig for os, og projektet på Det Kongelige Teater er med til at bakke op om den ambition.  

Når vi siger, det er en dogmeforestilling, betyder det, at der arbejdes struktureret ud fra nogle faste rammer. Holdet laver selv deres forestilling, og det er elever der instruerer, konsulteret af professionelle undervisere. Der er altid følgende dogmer og benspænd i projektet: 

  • Der er overordnet tema, som er valgt af det foregående hold. 
  • Der arbejdes ud fra et nyskrevet digt. 
  • Der skal bruges bestemte rekvisitter.  
  • Hver gruppe producerer 8 sceniske billeder. 
  • Alle i gruppen er på scenen samtidig. 
  • Der er 100 timer til opgaven. 

Optakten kalder vi ”brikker”. I et par uger opbygger vi et fælles sprog omkring den opgave, der ligger foran os, og vi bruger tid på at forstå samarbejdsprocessen, konceptet, parametrene der kommer i spil (rum, kostumer, lys og lydkoncepter etc.) Med fem dage til premieren får man sit hold, sit tema, sit digt og sine rekvisitter, og så er det ellers derudaf med 1000 km i timen.   

Tidligere elever beskriver projektet som: “fuldstændigt vildt”, “berusende”, “vanvittige døgn uden søvn” og “et adrenalin kick, der svarer til at rappelle ned fra et 10 etagers højt hus”. Den stemning, der er hos elevholdet, når vi efter forestillingen står med et glas champagne i hånden, helt lykkelige, lettede, stolte og trætte, kan ikke sammenlignes med noget andet.

Ansvarlige undervisere:

Hanne Klindt, Susan A. Olsen, Marco Grimnitz, Thomas Clausen Rønne og Mette Sandager

Vil du opleve stemningen på Ryslinge Højskole?

Det er altid rart at fornemme stemningen og møde de mennesker, der udgør Ryslinge Højskole.

Derfor kan du altid besøge vores højskole, og blive vist rundt af nogle af de mennesker, som allerede går på højskolen.

Det kan du læse mere om lige her: